Det var oppfordringen fra arkitekten Alexandria Algard på Grønn Frokost om Forus stasjon i februar 2014. Hun ønsker seg mer bykvaliteter på Forus og vil ha gateliv fra Forus stasjon østover langs Forusalmenningen.
For en forsamling på 300 personer høstet Algard både åndeløs stillhet og kraftfull applaus for sin Forusanalyse. Hun har bred internasjonal erfaring fra Århus, Rotterdam og Basel i Europa, pluss verdensmetropolene Tokyo og New York. Likevel trakk hun flest paralleller til Barcode i Bjørvika som er bygget opp mellom Operaen og Oslo S.
– Der er det 12.500 arbeidsplasser. De fleste reiser kollektivt og det sparer Oslo for 6250 bilturer i døgnet. Nå er det enkelte som mener at fortettingen der ikke har gått langt nok, opplyste Algard.
– På Stavanger stasjon i sentrum er det nesten ikke et eneste bygg, her må vi si at knutepunktet er fortynnet i stedet for fortettet! Hun viste en skisse der området Barcode i Oslo får plass og kan bygges 4 ganger ved Forus stasjon, og der halvparten av byggene er 500 meter fra stasjonen.
– Råd nummer 1 for bykvalitet er å skape attraktive offentlige rom og aktivt gateliv. Ta Kvadrat og strø langs Forusalmenningen, var den klare oppfordringen fra Alexandria Algard.
Hun mener at Forus er en gordisk knute som trenger radikale og resolutte midler for å løses opp. – Akkurat nå er byrommet på Forus bilens domene. Folk som reiser dit er gisler. De er bilgisler og bussgisler. Dessuten er selskapene som holder til på Forus inne i introverte monolittbygg omgitt av parkeringsplasser. Statoils bygg er i seg selv like store som Stavanger sentrum.